14 Mayıs 2011

ÇOCUKLARDA ASTIM



Astım solunum yollarının süreğen, inflamasyonla giden hastalığıdır. Öksürük, göğüsten gelen hırıltı ve nefes darlığı her yaş grubunda en sık görülen astım şikayetleridir. Bu şikayetleri başlatan en önemli etkenler nezle, grip, sinüzit gibi üst solunum yolu infeksiyonları, allerjenler, sigara maruziyeti ve egzersizdir.

Gelişmiş ve gelişmekte olan toplumlarda çocuklarda en sık görülen uzun süreli hastalık astımdır. Çocuklarda astım, 100 hastanın 80’inde beş yaşından önce başlar (1). Ergenlik döneminde ise 100 astımlı çocuğun 40-60 kadarı iyileşir (2). Adölesan dönemde hala astım bulguları devam eden çocukların, erişkin yaşlarında da astım şikayetleri devam ettiği bildirilmektedir (3). Ergenlik döneminde iyileşen astımlı çocukların ise en az yarısında, erişkin yaşta astım şikayetlerinin tekrarladığı bilinmektedir (4).

Astım tedavisinde kullanılan antiinflamatuvar ilaçlar, hastalığı kontrol altına almaya yarar, ancak iyileşmesine katkıları olmadığı gösterilmiştir (5). Bu ilaçların kullanımı kesildikten haftalar veya aylar sonra astım şikayetleri tekrarlamaya başlar (6). Bu nedenle antiinflamatuvar ilaçlar sadece kullanıldıkları sürece astım şikayetlerini kontrol altına alırlar. Günümüze kadar yapılan bilimsel çalışmalar, hamilelik öncesi, sırası veya sonrasında alınan yaşam şekli, beslenme ve ilaç, aşı gibi önlemlerin hiçbirinin astım gelişimini engellemediğini göstermiştir (7). Halihazırda astım gelişimin önleyecek bir yol veya tedavi bulunamadığı için, hastalıkla ilişkili maliyeti azaltmanın ve hastaların hayat kalitesini iyileştirmenin tek yolunun, şimdilik sadece hastalığı kontrol altında tutmakla sağlanabileceği öngörülmektedir (8). Astımın gelişimini önleyecek bilimsel bir kanıtın bulunamayışı, bebeklik döneminden itibaren başlaması, en az yarısının erişkin yaşlarda da devam etmesi, sürekli ilaç kullanımı ve uzmanlar tarafından düzenli izlem gerektirmesi, okula ve işe devamsızlığa neden olması, hem toplum hem de devlete maddi ve manevi önemli yük getirmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Randevular.Blogspot.com ziyaretçi görüşlerine önem vermektedir. Düşüncelerinizi istek ve şikayetlerinizi hemen altta yer alan form aracılığı ile bize ulaştırabilirsiniz.

Yorum yapmak için yorumlama biçimden adı/URL yazan yeri seçin. İsim vermek istemesseniz anonim kısmını seçin.